De Media-jihad

Je kan de televisie niet meer aanzetten, geen krant meer (online) openslaan, of het gaat over de terreurdreiging in Nederland. Het kabinet waarschuwt aan de ene kant voor dreiging en aan de andere kant moeten we vooral doorgaan met ons ‘normale’ leven. Militairen mogen echter niet meer in uniform met het openbaar vervoer.

sheik4

Media
De media lijken daar nog een schepje bovenop te doen. In de kranten staan chocolade-dikke letters dat meer dan 50% van de Nederlanders bang is voor een terreuraanslag in Nederland. En ‘s avonds in het journaal horen we zogenoemde ‘voxpopjes’ (afgeleid van ‘vox populi’ dat ‘stem van het volk’ betekent) waar de angst vanaf druipt. ‘Het komt steeds dichterbij’ is een prachtige cliché-quote die journalisten graag gebruiken om iets aan te dikken. (Toegegeven, ook ik doe dat wel eens) Volgens mij is een van de vragen in het straatinterview ‘Bent u bang?’.

Ben jij ook zo bang? from Niels Kater on Vimeo*.

*Ik heb geprobeerd om het oorspronkelijke NOS-item te vinden op hun YouTube-site. Maar het meest recente item op NOS-YouTube was een week oud(!) Dus heb ik het uit de uitzending geript. Het muziekje van Toontje Lager heb ik er voor de grap onder gezet.

Voxpop
Maar misschien is het goed om te weten dat niets zo manipuleerbaar is als een straatinterview. Als je de juiste vragen stelt kan je iemand wel laten zeggen dat ie banger dan normaal is. En bovendien kies je in de montage dan de meest uitgesproken quotes. Als je 4 mensen hebt gesproken en slechts 1 zegt dat ie echt bang is, dan zit diegene in ieder geval in het item. Kortom, voxpop is slechts vulling die je naar smaak kan toevoegen.

Ik erger me aan het feit dat veel collega-journalisten lijken mee te werken aan dat angstgevoel. Mede omdat die angst voor een groot deel gebaseerd lijkt op één filmpje en een dreigtweet die een of andere idioot heeft gepost. Door items en artikelen te schrijven die die angst versterken, zijn we als het ware het PR-bureau van IS. Daar wil ik niet aan meedoen. Daarom maakte ik samen met Arjan Hoefakker en cameramannen Bo en Alwin afgelopen week de volgende reportage:

Conclusie
De kans op een auto-ongeluk is dus vele malen groter dan de kans op een terroristische aanslag. En als je morgen op straat een duidelijk praktiserende moslim tegenkomt, bedenk dan dat hij of zij waarschijnlijk ook niets moet hebben van IS. Of andersom: Als je morgen in je djellaba over straat loopt, laat dan merken dat je ook niets met IS hebt. Glimlach even naar elkaar. Dat maakt de wereld mooier en kennelijk ook een stukje veiliger.

O ja, voor de oplettende kijkers: De muziek onder het item is een loopje van Lenny Kravitz. Het nummer heet ‘Fear’:

One thought on “De Media-jihad

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *