De Herfstblues

Ik heb de herfstblues. En ja, dat bestaat echt. Eerst dacht ik dat het onzin was, maar ik heb het even opgezocht. De herfstblues is niets anders dan SAD: Seasonal Affective Disorder.

De dagen worden korter en daardoor krijgt je lichaam minder licht. Daardoor ontstaat een tekort aan cortisol. Dit is het hormoon dat zorgt voor energie. Bovendien krijgt je lichaam aan de andere kant een teveel aan melatomine: een hormoon dat slaperig maakt. Als je teveel melatomine hebt, voel je je moe en lusteloos. Veel licht is dus de oplossing om herfstblues te bestrijden.

lichtbak

Zo bestrijd je herfstblues
1. Wandel en fiets zoveel mogelijk.
2. Probeer ‘s morgens zo veel mogelijk licht te ‘vangen’.
3. Ga tijdens de werkpauze naar buiten.
4. Neem eens de trap i.p.v. de lift.
5. Compenseer de luie weekavonden in het weekend met veel buitenactiviteit.
6. Restyle je interieur: zet de meubels eens op een andere plek.
7. Denk na over een indooractiviteit: zwemmen, schaatsen, fitness, squash…
8. Schakel het bad in: neem een heet bad met een aromatische, eterische olie.
9. Zet ramen open laat het daglicht binnen.
10. Sport maar ga niet tot op de bodem.

Nou zie ik mezelf niet meteen voor zo’n lichtbak zitten. Maar overdag even wandelen is wel lekker. Of een extra lampje of wat waxinelichtjes in huis plaatsen. En dan natuurlijk de blues spelen. De herfstblues.

One thought on “De Herfstblues

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *